A orixe da literatura occidental hai que procurala, literalmente, na costura de retallos orais, é dicir, no ensamblaxe de contos marabillosos e proto-mitos previos, para formar unha nova obra de retallos ou patchwork.
Hesiodo e Homero foron, antes que aedos ou cantareiras, rapsodas, isto é: costureiras de tradicións orais (grego ráptein = coser). "Eu [Hesiodo] e máis Homero fomos os primeiros que cosimos os retallos xuntos para formar un novo himno, facendo a Febo o protagonista das nosas composicións" (Nagy, Homer the Preclassic, 2017). Imos desenvolver un pouquiño máis esta novedosa idea.
Que cosían estes homes? A opinión máis extendida é que Hesiodo e Homero cosían frases, versos, temas... Pero para nós está moi claro que cosían outra cousa, pois está demostrado que basearon os seus traballos de patchwork na recompilación de contos marabillosos e mitos preexistentes, creando unha nova forma expresiva (a literatura) xuntando cun fío argumental ficticio e orixinal os distintos retallos. Vese na explicación de Hesiodo que o feito de facer a un único personaxe o protagonista de tódolos retallos é un xeito de lograr a unidade da composición. O feixe das aventuras que lle ocorren a Ulises no seu retorno a Ítaca unha vez rematada a guerra de Troia (fío argumental) dá para xuntar e coser entre si vellos contos tradicionais supoñendo que foron vivencias que lle aconteceron ó protagonista: o do cíclope (ATU 1137), o da volta ó fogar do heroe xusto no momento que vai casar de novo a muller (ATU 974), o do heroe na casa da maga (Circe como ogresa - ATU 327), etc. As aventuras do que poderiamos chamar o Ulises inuit, o xamán Kiviuq, tamén forman ciclos épicos distintos nos que se cosen tradicións previas co fío do retorno ó fogar do protagonista.
Mesmamente As mil e unha noites usa tamén outro fío argumental como marco e pretexto para coser antigos relatos da tradición oral, aínda que máis basto, pois os contos quedan fóra da narración sen integrarse nela: o da muller que conta 1.001 historias deixando ó rei sempre en suspenso para evitar que a decapite. Esta antiquísima forma literaria do cosido de retallos, a cal sostemos que é a orixe da literatura, podémola ver ata no Lazarillo de Tormes ("O Lazariño galego: Óleme o gruño", Arqueotoponimia, 2025).
Entre outros, Lowell Edmunds xa amosara que a Odisea, amáis de estar composta (cosida) de motivos procedentes do conto popular tradicional (como a aventura do cíclope), tiña unha estrutura organizativa ou fío condutor baseada no conto tipo "The Homecoming Husband". No caso de Hesiodo o investigador repasou a técnica que este empregara na Teogonía, comparándoa coa de Homero: "o mito central na Teogonía ten unha filiación no folklore, aínda que a obra non teña unha estrutura organizativa baseada nun único conto popular [...]. O desenvolvemento do mito [do nacemento de Zeus] ten influenzas de varios motivos procedentes do conto popular: o pai que intenta eliminar os seus fillos para evitar o cumplimento dunha profecía que vaticinaba que un deles ía derrocalo, [...]; o home que é tragado por un monstruo e logo é rescatado do seu bandullo vivo e enteiro; o ogro que non pode ser vencido pola forza, senón por un truco" (Stealing Helen, 2020).
Vemos, polo tanto, que era o que cosían os dous rapsodas, retallos do folklore. A afirmación de Hesiodo de que tanto el como Homero foron os primeiros que xuntaron pezas para crear algo novo só pode entenderse como un cosido de mitos e tradicións populares previas, non como se ven interpretando (xuntar frases e versos para crear un poema) sen se fixar na etimoloxía de rapsoda e no patchwork de retallos da tradición oral que conforman as obras destes autores. Tanto nos ten que a estrutura ou fío narrativo con que cosen sexa, á súa vez, un conto popular ("The Homecoming Husband") no caso de Homero e a Odisea, ou un fío narrativo provinte da imaxinación* do autor e da súa habilidade para enfiar os retallos, no caso da Teogonía de Hesiodo. A técnica é a mesma, coser pezas procedentes da oralidade dotándoas de coherencia interna na súa disposición ó longo do discurso: así naceu a literatura, feita das composición orais do pobo, o auténtico cantor (aedo / rapsoda).
_______________________________________________
* Convertinme en rapsoda sen sabelo cando cosín o conto de Xaniño Pelica de Ovella e o do O Rapaz e o Xigante, atribuíndo ámbolos dous ó mesmo protagonista e facendo un continuación do outro polo motivo da pelica de ovella que viste o rapaz nos dous contos. Este sería o sistema de Hesiodo, non o de Homero. Velaí unha epopeia galega.