A relación entre as Pedras Manales do ritual de impetración da chuvia da relixión etrusca que herdaron os romanos, e as Pedras do Tempo galegas, como O Touzo e A Touza (Serra do Faro de Avión), A Pedra do Tempo da necrópole de Santa Mariña (Oincio - Sarria), ou Os Santos da Porteliña de Tomonde non está suficientemente estudada. Non hai moito máis que unha breve alusión de Alonso Romero e Almagro Gorbea, na que non se analizan con precisión os elementos que integran o rito etrusco:
"Con estas costumbres se puede relacionar igualmente una interesante tradición semejante que existía en la antigua Roma, donde se veneraba el Lapis Manalis («la piedra que mana»), una piedra utilizada para el rito del Aquaelicium o «llamada a las aguas» (Fest. s.v. manalis), que servía para propiciar la lluvia. Cuando los romanos tenían necesidad de lluvia en tiempos de sequía, los pontífices y magistrados llevaban esa piedra desde el templo de Marte situado en la Porta Capena, donde se conservaba habitualmente, hasta al monte Aventino, donde, tras hacer ofrendas a Júpiter, se vertía agua sobre ella para provocar la lluvia que se necesitaba" (Penas Sacras de Galicia, 2022).
O rito etrusco non está descrito con exactitude, faltan datos esenciais, polo que non se percibe o asombroso paralelismo co ritual galego. Tampouco a etimoloxía fornecida sobre o termo manales é, case con seguridade, correcta, o que non permite achegarse ó fondo do ritual e ós actores envolvidos nel, que son os mortos, os antepasados.
Segundo a Expositio Sermonum Antiquorum de Fulxencio, un tal Labeo contaba que os etruscos, se vían na hepatoscopia (adiviñación polo fígado dunha víctima) que a víscera tiña determinada cor, era necesario procurar as pedras manales para arrolalas, é dicir, aquelas pedras que os antigos adoitaban arrolar como cilindros polos límites territoriais para pedir a chuvia (evitar a sequía). Na opinión de Arthur Bernard Cook estas pedras poderían ser piares funerarios etruscos ou marcos ou pedrafitas dos límites territoriais (Zeus: A Study in Ancient Religion, 1914).
As características máis relevantes da descrición de Fulxencio son:
1. As pedras (poderían ser varias ou, cando menos, dúas) no rito de impetración etrusco arrolábanse como cilindros.
2. Arrolábanse, si ou si, polos límites territoriais.
3. O seu nome probablemente está vencellado ós manes, ós espíritus dos antepasados. Eran as pedras dos antergos. O historiador romano Sexto Pompeio Festo dicía que o lapis manalis tamén podía ser a pedra que pechaba a entrada ó mundo subterráneo ("ostium Orci") dos manes, o que dende logo invita a pensar nas grandes lousas cobertoiras que pechan os dólmenes.
Comprobamos que en Galicia este rito milenario, que tivo que estar moi extendido e ser común a unha gran parte de Europa, se conservou ata hoxe. Así por exemplo, O Touzo ten forma de cilindro, sitúase no límite territorial de Carballeda de Avia e Melón, e o ritual de impetración consiste en botalo arrolando monte abaixo ata un barrizal (Vázquez Varela, "Estudio etnoarqueológico del ritual para cambiar el tiempo moviendo grandes piedras en el Noroeste de la Península Ibérica", Veleia 2007-2008). No caso da Pedra do Tempo de Santa Mariña (Oincio - Sarria) tamén se situaba no límite territorial destes concellos, no medio dunha grande necrópole megalítica de máis de corenta túmulos (vencello cos manes - antepasados); parece ser que neste caso a pedra non se arrolaba, só se cambiaba de posición, erguéndoa ou deitándoa, o que se pode considerar unha variante do movemento de volteo ó que se someten as pedras neste ritual. Sobre este último caso é necesario precisar que, aínda que os investigadores que a estudaron falan de que eran dúas pedras (A Pedra da Chuvia e A Pedra do Sol), segundo o historiador Xabier Moure era somentes unha (A Pedra do Tempo - cfr. o artigo na prensa: "Denuncian la destrucción de una piedra ritual en el monte de Santa Mariña", El Progreso, 14/8/2018).
Un artigo moi interesante. Pero con un pequeno fallo referente a tradición do Incio, que se leva reiterando dende que o señor Xavier Moure, que non se informa adecuadamente, publicou no progreso de maneira descoñecedora, que se destruiu, segun el( xa se lle aclarou pero el é un home con moito orgullo e non lle gusta admitir os seus errores, polo tanto a historia queda dese xeito para todo o mundo, expectuando os que a coñecemos de primeira man, e a sabemos contada polos nosos avos e visavos que son os que realmente a coñecian e no la trasmitiron.
ResponderEliminarEsa fotografía da suposta" Pedra do Tempo", non é a pedra real( e unha laxe que moveron cando se fixo a pista principal, como moitas outras)
A do Tempo, a real existe, está ubicada polo menos 400 metros mais adentro, e está enteira como a recorda xente de mas de 80 anos.
É unha pena que por unha persoa que solo se move polos seus interese e logros, e nom quere nin escoitar o veciños, destrua está tradición que ainda se leva a cabo o dia de hoxe.
Outros din que a cambiaron de sitio, outros que a levaron e, outros que medía tres metros, outros que está rota, outros que está no depósito da auga, outros que está no monte de Suñide, e todos esos non son ningún veciño da zona, porque a pedra como digo, leva 80 anos no mismo estado.
Moitas grazas Cristina, vou corrixir o artigo coa información que achegas. Non creo que Xabier Moure sexa como dis, á vista está a gran labor de investigación, descoberta e catalogación que ten feito (no seu blog e con Patrimonio da Xunta) de forma desinteresada. Supoño que neste caso fiouse dalguén que non estaba ben informado, e tamén supoño que, farto de que estas cousas acaben esnaquizadas, procedeu a denuncialo sen máis, como ten feito en outras ocasións. Hai moito secretismo con estas pedras, mesmamente veño de ver que coa de Chan do Marco (A Franqueira) ó primeiro investigador que falou dela os veciños pedíronlle que non dixese onde estaba, e que non mencionase os seus nomes. Boeno... pois quedo moi agradecida ó saber que a pedra está ben :) Coidala moito, que ten un grandísimo valor etnográfico.
ResponderEliminarMoitas gracias por correxilo. Sempre que vexo algo sobre ela intento aportar, fai mas de 10 anos que ando niso, alguns nn me fan caso pero eu a verdade contoa.
ResponderEliminarXavier foi así ca nosa parroquia imaxino que non en todos os caso actua igual, é e xeral fai unha gran labor, neste non. Falouse persoalmente con el e aclarouselle dandolle datos e xa o ves... Fiouse de alguien que o mal informou deliberadamente e decidiu deixar o tema así... En fin....
A verdade e que entendo perfectamente o secretismo que pode recaer neste tipo de ritos e pedras.
O final dende que empezaron a falar nas redes e poñer sandeces, digoche que apareceron ata velas e vengalas o seu arredor.(No medio dun monte) Porque a pedra non está o lado dun camiño como na foto de Moure.
Tamen circulan fotos donde a xente se pon enrriba dela, pisandoa.
Un sinfin de atrocidades, pero quedamonos en que sigue no mismo sitio, e como se recorda.
A ver canto dura así porqie sempre foi un rito moi importante na para a miña parroquia .
Un saludo e mil gracias.