domingo, 11 de mayo de 2014

Cristo dos Callós

Todo lo que se ha dicho sobre la necrópolis megalítica de Pena Faladora puede aplicarse a la vecina del Cristo dos Callós (San Pantaión de Cabanas, Ourol - Lugo). Que esté apenas estudiada, sin señalizar, y en un estado de conservación lamentable no impide notar su carácter monumental y la visibilidad de los túmulos respecto del cordal en que están situados, así como su inmediata relación con una vía de tránsito.

Se compone de siete mámoas, algunas de enormes dimensiones: aproximadamente 20 m de diámetro. Todas ellas presentan cono de violación, aunque el matorral que las cubre no facilita ver si conservan restos de la cámara megalítica, lo cual es más que probable en el caso de la mayor de ellas.


El topónimo Cristo dos Callós hace referencia a una cruz direccional, una cruz no cristiana, que, como la del Cristo da Faladora, estaría junto a los túmulos indicando el itinerario. Pero allí arriba en Os Callós no queda rastro de ninguna cruz alta. La sorpresa nos la llevamos en el adro de la cercana iglesia de San Pantaión de Cabanas, a donde quiero pensar que se trasladó para su preservación el Cristo dos Callós. Allí nos encontramos con esta magnífica cruz monolítica de algo más de 2 m de altura , gemela del Cristo da Faladora.


Posiblemente se trate de una cruz de los caminos, una cruz, por lo tanto, pagana, que se ha cristianizado grabándole otra cruz en la intersección.


Más información sobre los Cristos y cruces de esta zona: Cruces de pedra do Concello do Vicedo (del blog A bufarda do mouro), Cruces e cruceiros de pedra das Grañas do Sor (del blog Pola volta do Sor).

Información logística fundamental para sobrevivir sobre el terreno en este far west galaico: la opción más recomendable es conseguir llegar a Ponte Segade y en la taberna del río, disfrutar de un excelente pulpo o un churrasco sentados en un antiquísimo limes, hoy límite interprovincial, marcado por el río Sor; como aquellos curas que solían merendar juntos en el Cristo dos Xuncos de Mouraz sin salir de sus respectivos concellos. O Mesón da Ponte 981418935.

7 comentarios:

Carlos Arias dijo...

Impresióname como seguen a falar as mensaxes do pasado. Que queda delas en nós? Que queda do pensamento daquelas persoas, do que crían, sen que o saibamos agora?
Bicos

Xosé González dijo...

Interesante artigo!, moitas grazas, non coñecía esta necrópole nin tampouco o topónimo "Callós" (non o teño coberto na toponimia de Ourol! http://toponimiaourol.blogspot.com.es/), ¿coñeces a súa orixe neste caso? ¿o típico *kal- ou algo distinto?
Moi interesante tamén o outro artigo para o que achegas a ligazón!

Xosé González dijo...

Por certo: dinlle moi axiña a "enter", e faltoume comentar:
-alégrame que poñas "Pantaión", tal como foi sempre, e está rexistrado, descoñezo por qué a Xunta mantén "Pantaleón"...

Carlos Arias dijo...

Ola, Xosé
Hai un correo electrónico da Comisión de Toponimia habilitado para colaboracións:
toponimia@xunta.es
Creo que aí podes facer a suxestión ou pedir que che expliquen por que utilizan Pantaleón.
Saúdos

Anónimo dijo...

Xosé: "Panxón"

Andregoto Galíndez dijo...

Ola Xosé, a miña intuición lévame a pensar que Callós é un diminutivo plural do prerromano collo / coio, "pedra", aínda que transformado no eufemismo Callós, para evitar a forma collós por razóns obvias, sobre todo aparecendo xunto co hagiotopónimo Cristo. Probablemente faría referencia aos marcos de límite territorial que adoitan estar nestes campos de túmulos.

Esperamos que nos contes o que che conteste a Comisión de Toponimia sobre o nome Pantaleón.

Grazas Carlinhos!

Xosé González dijo...

Interesante a túa teoria do "dribbling" de "collón". Pregunteicho porque teño ouvido de xente alcumarse "Callón", en Bares coido que foi, e á vez existen os topónimos "Callón", talvez como dis relacionados con "callau".
En canto á pregunta á Xunta sobre Pantaión, fareino, xa vos conto.
Saúdos e parabéns de novo polo teu blogue.